Vzdelávame sa ohľadom nosenia – vestibulárna stimulácia, časť II

od autora: | 12. júna 2021

Vzdelávame sa ohľadom nosenia – vestibulárna stimulácia, časť druhá.

Niektoré veci som spomínala už v predošlom článku, ale keďže opakovanie je matka múdrosti (a mne ako lenivej matke sa to nechce celé premazávať), nechám to viac menej v pôvodnom znení.

Naposledy sme sa pozreli, čo robí nedostatok alebo úplná absencia vestibulárnej stimulácie a aké to môže mat neblahé následky na sociálne vzťahy a psychomotorický vývoj jedinca (Harlow experiments, rock a bye baby). Teraz by som rada napísala trochu všeobecnejšie o tom, čo to vlastne tá vestibulárna stimulácia je.

Veľmi pekný článok nájdete napríklad tu: https://www.infora.sk/…/c27-bazalna-stimulacia-6-cast-vesti…

„Vestibulárny aparát sa nachádza vo vnútornom uchu a je orgánom rovnováhy. Jeho správne fungovanie ovplyvňuje vzpriamený postoj, je dokonca prepojený s oko hybnými nervami – ovplyvňuje aj vizuálne vnímanie. Umožňuje nám udržiavať rovnováhu, vnímať správnu orientáciu v priestore, vďaka nemu vieme čo je hore, dole, okolo. Taktiež vieme určiť pozíciu vlastného tela.“

Počas nosenia (a nielen počas neho) zažíva dieťa takzvanú vestibulárnu slasť, ktorá pramení práve zo stimulácie vestibulárneho aparátu prostredníctvom pohybov nosiaceho. Túto slasť dieťa zažívalo už počas tehotenstva, počas toho, ako sa žena hýbala.

Tu mi napadá veľmi zaujímavý experiment, ktorý vykonali v jednej pôrodnici – na oddelenie predčasne narodených detí nainštalovali pár kusov inkubátorov, ktoré sa hýbali – jemné hojdavé pohyby simulovali pohyby matky počas chôdze. Jedna kontrolná skupina predčasne narodených detičiek trávila v týchto hýbajúcich sa inkubátoroch 3x denne po polhodine, druhá kontrolná skupina bola umiestnená iba v klasických statických inkubátoroch. Zistilo sa, že deti, ktoré boli umiestnene v hýbajúcich sa inkubátoroch, lepšie prospievali, naberali hmotnosť a boli skôr prepustené domov.

Tato štúdia zase hovorí o tom, že vestibulárna stimulácia (opäť bol výskum zameraný na predčasne narodene detičky) pravdepodobne vedie aj k vyspelejším spánkovým cyklom: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/3755916/

Vestibulárna stimulácia pomáha deťom (a dospelým) uvedomiť si svoje telo v priestore – kde je hore, dole, a je základom pre správnu vertikalizáciu, zlepšuje svalový tonus a stabilitu tela.

„Vzruchy vznikajúce v labyrintoch sú dôležité pre reflexnú úpravu tonusu takmer všetkých svalov v organizme. Ich význam je najväčší pri antigravitačných svaloch udržiavajúcich hlavu a trup vo vzpriamenej polohe, ale aj pri oko hybných a iných svaloch. Reflexné pohyby sa do určitej miery môžu potláčať vôľou, no ich regulačný efekt je stlmený. Dráždenie vestibulárneho ústroja a ním vyvolané vzruchy si človek uvedomuje menej ako iné zmyslové pocity. Hlavný význam vestibulárnych receptorov spočíva v sprostredkovaní dôležitých reflexných reakcií, ktorými sa upravuje svalový tonus tak, aby zodpovedal okamžitým potrebám udržania rovnováhy, najmä pri pohyboch a zmenách polohy hlavy a tela.“

Kuk sem: https://fascinujucedeti.sk/sk/rovnováha-vestibulárny-systém

Tato štúdia je tiež veľmi zaujímavá, hovorí o vzťahu vestibulárnej stimulácie a zvládania stresu (konkrétne u študentov): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4800522/

Vestibulárny systém je vôbec prvým senzorickým systémom, ktorý sa v tele vyvíja. Vestibulárna disfunkcia môže viesť k depresiám, úzkosti, zmenám v správaní. Vestibulárna stimulácia zlepšuje kognitívne schopnosti, normalizuje srdcový tep a krvný tlak.

Vestibulárnu slasť zažívajú aj dospeli ľudia, napríklad počas húpania sa v hojdacej sieti (platí samozrejme aj pre deti).

Počas nosenia, a špeciálne počas kráčania, poskytujete svojmu dieťaťu veľkú dávku vestibulárnej stimulácie, rovnako aj počas akejkoľvek – samozrejme nežnej – manipulácie, preto sa naozaj nebojte so svojimi deťmi manipulovať. Je to pre ne zdravé a pre ich psychomotorický rozvoj veľmi dôležité. V kombinácii s ostatnými faktormi, ktoré sa dejú počas nosenia a o ktorých si napíšeme nabudúce, je vaše telo pre dieťa absolútne dokonalým (evolučne vycibreným) miestom na život a rozvoj.

Tak ak vás zaujímalo, prečo deti tak veľmi ľúbia kolotoče a hojdačky, tak pre toto 😁

Noseniu zdar!

Dodatok – narazila som ešte na tento článok.

https://www.awakeparent.com/…/swinging-helps-kids-attention/

Píše sa v ňom, ako v niektorých montessori školách využívajú princíp vestibulárnej stimulácie u žiakov/žiačok – keď vidia žiaka/žiačku, ktorý/a sa nevie sústrediť, otravuje spolužiakov, vyrušuje, atď., pošlú ho/ju na pár minút von na hojdačku, a teda ich skúsenosť je taká, že sa im odtiaľ po par minútach hojdania vráti úplne vymenene dieťa, schopné sa znovu sústrediť na ďalšiu hodinu až hodinu a pol.

Píše sa v ňom tiež, že po vestibulárnej stimulácii (ktorá zahŕňa aj tanec) sa mozog dostáva buď do stavu opätovnej bdelej pozornosti a je schopný sa ďalej znovu sústrediť, alebo dá signál telu, že je čas na odpočinok a vstrebanie naučených informácií.

Skúste to niekedy na svojich deťoch, alebo aj na sebe. A možno to vysvetľuje aj tú záhadu, prečo niekedy deti počas nosenia odkväcnú a inokedy im to akoby dobije baterky 😁

Pridaj komentár